Voetbalkamp 2024 dag 2

19 mei 2024

De tweede dag van het kamp begint vroeg, heel vroeg. Slaperige kinderen met witte gezichtjes komen uit hun tenten tevoorschijn, dwalend over het terrein of met een poging om tegen een bal te trappen.

Na een lekker ontbijt komen de kinderen weer tot leven. Met gevulde buikjes spelen ze de laatste fase van het voetbaltoernooi. De stand tussen alle teams is zichtbaar in de kantine, dus iedereen is gefocust op winnen en het binnenhalen van punten.

Na een korte pauze beginnen de spellen op de luchtkussens. Hier hebben ze naar uitgekeken! De grote kussens zijn een trekpleister tijdens het hele kamp en worden op elk mogelijk moment druk bezet. De kinderen vliegen over de banen, klimmen, klauteren en strijden vol enthousiasme.

Met zonnebrand wordt royaal gesmeerd, er wordt veel gedronken en ijsjes zorgen voor afkoeling, want de zon schijnt heerlijk. Wat een geluk!

De lunch bestaat uit een lekker broodje knakworst en het lijkt alsof de kinderen nog niets gegeten hebben tijdens het kamp. We kunnen jullie verzekeren: dat is zeker niet het geval 😊.

Na de lunch is de tweede en laatste voorronde van het penaltyschieten. Hierna wordt bepaald welke drie finalisten per team gaan strijden voor de felbegeerde penaltybokaal later deze dag. Gefocust en serieus tellen de kinderen zelf mee, zo moeilijk is die rekensom niet voor deze slimmerds.

We gaan verder met de teamrondes op de springkussens. Daarna is het tijd voor de finale van de penaltybokaal. Twee fantastische keepers staan klaar en per team worden de drie finalisten naar voren geroepen, die ieder drie pogingen krijgen. We beginnen met de jongste teams en werken zo naar de hogere teams. De keepers staan versteld van de schoten die op hen afgevuurd worden. Kracht, techniek en de mooiste penalty’s komen voorbij. Deze jongens staan niet voor niets in de finale!

Alle kinderen, leiders en vrijwilligers worden op het veld geroepen voor een gezamenlijke foto. De Soester Courant is aanwezig om ons allemaal vast te leggen: smile!

Aan het einde van de dag hebben de kinderen wat vrije tijd en kunnen de vrijwilligers ook even ontspannen. Ondertussen wordt traditiegetrouw de barbecue voorbereid en begint het bbq-team met bakken. Hamburgers, speklappen, saté en worsten: er is voor iedereen meer dan genoeg! Gelukkig hebben alle kinderen een plekje overgehouden, want toen de welbekende gele ijswagen aan kwam rijden, stonden ze binnen no-time in de rij.

Nieuw dit kamp was het lasergamen, dat in de 'jungle van springkussens' werd uitgevochten. Rennen, kruipen, verstoppen en schieten. Voor de kinderen die niet meededen aan het lasergamen, was de kantine omgetoverd in een minidisco, waar ze hun beste moves lieten zien.

Het hoogtepunt van de dag was toch wel het leidersspel. De leiders konden dit jaar zelf punten verdienen, en hoe! Van rock-paper-scissors extreme met bloem, ketchup en stroop tot aan flipball en geblinddoekt tijgeren en proeven. De kinderen lagen op de grond van het lachen en moedigden fanatiek hun leiders aan.

Hopelijk is er een nieuwe traditie geboren met de afsluitende stoelendans, die de leiders op een ondergrond van zeepsop en eieren moesten doen. Dit was GEWELDIG!

Maar dan is de koek voor deze dag echt op voor het grootste gedeelte van de kinderen. Hun ogen kunnen niet meer open blijven en ze verdwijnen als sneeuw voor de zon richting hun tenten. Slaap lekker, jongens en meiden.

En de leiders en vrijwilligers? Die zijn er klaar voor om samen even te proosten op deze geslaagde dag. Cheers!