Voetbalkamp 2024 dag 3

20 mei 2024

De kinderen hebben heerlijk geslapen en komen opgewekt weer uit hun tenten. Ze kunnen direct aanschuiven bij het ontbijt, dat alweer is klaargezet door de ontbijt-toppers. De broodjes en gekookte eitjes smaken heerlijk en geven een goede basis voor de laatste dag.

Na het ontbijt hebben de kinderen tijd om hun spullen op te ruimen (lees: in tassen te proppen) zodat de tenten alvast leeggehaald kunnen worden. Want de afbreekploeg staat alweer klaar om de tenten op te ruimen. Aan alles is gedacht.

Dan start het laatste onderdeel van het kamp, waarmee de teams nog voor de laatste punten kunnen strijden: de 10-kamp. Het hek is nu geopend voor ouders, vrienden en familie om bij dit spektakel aanwezig te zijn, hun kinderen te zien en aan te moedigen. Het terrein stroomt in korte tijd vol met geïnteresseerden die breeduit lachend toekijken naar het schouwspel voor hen.

Het fanatisme krijgt weer de overhand, zowel bij de leiders als de spelers. Onder luide en schorre aanmoedigingen drijven de leiders de kinderen tot het uiterste en wordt alles gegeven. Eieren koppen, stormbaan, hobbelfiets, water dragen, buikschuifbaan, bibberspiraal, voetbaldarts en nog veel meer spellen komen voorbij. Tussendoor drinken de kinderen, worden ze ingesmeerd met zonnebrand en krijgen ze een verkoelend ijsje.

Na de 10-kamp is de prijsuitreiking. Terwijl de spellen worden afgebroken en opgeruimd, wordt van de gelegenheid gebruikgemaakt om alle betrokkenen bij dit kamp ontzettend te bedanken voor alle goede voorbereidingen en de uitvoering. Een luid en lang applaus is tot ver te horen in de bossen bij Hees. Ook wordt aangeraden een aantal weer-apps te verwijderen, aangezien deze ons al weken hebben laten zweten dat er veel regen zou vallen dit weekend. Maar wat een fantastisch weer hebben we gehad, wat een geluk!

De penaltybekers worden uitgereikt aan de top drie van ieder team, die letterlijk en figuurlijk in het zonnetje worden gezet. Goed gedaan, toppers! Vervolgens wordt de eindstand van het kampklassement bekendgemaakt en klappen we hard voor alle teams die hebben gestreden maar niet de top drie hebben gehaald. De drie beste teams ontvangen een medaille en nemen maar al te graag hun prijs in ontvangst.

Maar winnaars zijn we allemaal. Wat een plezier hebben we ervaren dit weekend! De vele positieve reacties en bedankjes die we inmiddels al hebben ontvangen, zijn hartverwarmend en geven ons alweer nieuwe energie voor volgend jaar.

Als de kinderen en hun ouders de leiders en coaches hebben bedankt, stroomt het terrein langzaam leeg. Dan komt de schoonmaakploeg om alles weer netjes op te ruimen en ploft de organisatie traditioneel neer bij de barbecue. Trots en blij op onszelf, op elkaar en op iedereen die dit mede mogelijk heeft gemaakt.

Eerst maar eens even bijslapen en genieten van deze ervaring. Zowel jong als iets minder jong zijn heel wat nieuwe herinneringen rijker.